Nieuwe boekenKeurmerk Makkelijk LezenKeurmerk Gewone TaalKenmerken makkelijk lezenTips makkelijk schrijvenOver onsActueel

"Ik zou het zoooo graag willen snappen!"

Barrièremethode en kalendermethode. Heeft u enig idee waar dit over gaat? Als we zeggen dat deze termen afkomstig zijn uit de bijsluiter van een anticonceptie- middel, dan begint er misschien al wat te dagen. Zo’n term activeert de namelijk de kennis die u al over dit onderwerp heeft. U zou dus misschien na enig gepeins kunnen bedenken dat de schrijver met de barrièremethode gewoon een condoom bedoelt. Maar een lezer die het woord ‘barrière’ niet kent, weet nog steeds niet wat ze moet gebruiken als ze de pil een keer vergeten is.

Dan de kalendermethode. Bestaat uit twee makkelijk te begrijpen woorden. Maar zonder achtergrondkennis van de hormonale cyclus van de vrouw, nog steeds niet zo informatief. Gelukkig staat er in de bijsluiter een toelichting bij de mededeling dat je de kalendermethode beter NIET kunt gebruiken. “Deze kan onbetrouwbaar zijn omdat product X invloed heeft op de maandelijkse veranderingen van lichaamstemperatuur en van het slijm in de baarmoederhals”. Nou dan weet u het wel. Nee dus. De bijsluiter gaat uit van kennis die niet bij iedereen aanwezig is en slaat een aantal belangrijke denkstappen over.

De bijsluiter bij anticonceptiemiddel X is zeer waarschijnlijk met veel aandacht en inzet gemaakt. Door mensen met veel kennis van anticonceptie. Misschien wel teveel kennis van anticonceptie. En te weinig kennis van taal en de gemiddelde lezer.

Gelukkig weten steeds meer makers van medische voorlichting de weg naar Stichting Makkelijk Lezen te vinden. Samen met de inhoudelijk deskundigen maken we een product in begrijpelijke taal. Met woorden die veel voorkomen, duidelijke kopjes en voldoende uitleg over lastige concepten. Vaak is dat puzzelen, wikken en wegen. De inhoud moet wel blijven kloppen. Dat is niet makkelijk, maar de schrijvers/beoordelaars/redacteuren bij SML gaan net zo lang door totdat ze een tekst hebben die het keurmerk ‘gewone taal’ waardig is. Want gewone taal begrijpen we allemaal.

Liesbeth van der Zijden

Vervolg aanpak laaggeletterdheid: extra geld, nieuwe ambities

Het kabinet trekt voor de periode 2020-2024 € 425 miljoen uit om meer te doen aan laaggeletterdheid. Veel méér dan tussen 2015 en 2019. Een van de nieuwe ambities is om meer kinderen te bereiken en meer mensen met Nederlands als moedertaal. Ook komt er geld om mensen te leren omgaan met een computer of smartphone. (maart 2019)
Lees de kabinetsplannen en de ministersbrief aan de Tweede Kamer

Meeting Gebruiker Centraal: Hoe bereik je laaggeletterden online?

Het is weer nieuws: een flink deel van de Nederlandse bevolking leest en schrijft moeizaam en is digitaal minder vaardig. Hoe als overheid deze mensen online bedienen? Daarover ging de Gebruiker Centraal-middag van 18 februari jl. Stichting Makkelijk Lezen ontving op het VierTaal College Amsterdam een gymzaal vol deelnemers en was met buro Netrex en TNO spreker. Gebruiker Centraal laat pioniers kennis delen met professionals die voor de overheid werken. (februari 2016)
Lees de cases over laaggeletterden en online dienstverlening

Rekenkamer: beleid laaggeletterden eenzijdig en te bescheiden

De Rekenkamer onderzocht het rijksbeleid voor laaggeletterden. Conclusie: de inzet is te bescheiden en richt zich eenzijdig op taalbeheersing. Dat doet geen recht aan de omvang en diversiteit van de groep. Het rijk rekent al jaren met 1,3 miljoen zwakke lezers maar vergat daarbij de ouderen. De Rekenmaker telt nu 2,5 miljoen laaggeletterden en wijst in zijn rapport op de onderlinge verschillen. (2016)
Lees rapport van Alg. Rekenkamer (rapport) en artikel in Volkskrant

Meeting Gebruiker Centraal: Hoe bereik je laaggeletterden online?

Lees de cases over laaggeletterden en online dienstverlening

Schrijfcriteria wetenschappelijk en praktisch bekeken in MeerWaarde-project

Laten bekende criteria en schrijfadviezen zich wetenschappelijk onderbouwen? Stichting Makkelijk Lezen en Universiteit Utrecht (UU) namen dit onder de loep. Hun ervaringen zijn te lezen in de NWO-publicatie 'Wetenschappelijk onderzoek naar leesbaarheid- een praktisch perspectief'. (december 2015)
Lees meer over dit onderzoek met inbreng vanuit de praktijk

Nieuwe website over evidence-based schrijfadviezen

Het Alfa-MeerWaarde-project van Universiteit Utrecht en Stichting Makkelijk Lezen heeft een praktische UU-website opgeleverd voor (vooral) schrijvers: Van onderzoek naar schrijfadvies. De website geeft evidence-based schrijfadviezen voor negaties, verwijzingen en zaken als lettergrootte en regelafstand. In het onderzoek is gekeken naar begrip, verwerking en waardering van tekst. (januari 2016)
Lees de UU-website met wetenschappelijke schrijfadviezen

Standaardbrieven: van keurmerk naar schrijfleidraad

Veel organisaties versturen 'standaardbrieven'. Ook het VierTaal College Amsterdam, een school voor voortgezet speciaal onderwijs (cluster 2) en een echte 'taalschool'. De directie vond dat de communicatie met ouders een keuring met adviezen verdiende. Stichting Makkelijk Lezen gaf 10 standaardbrieven daarna het keurmerk Gewone Taal én maakte '10 geboden' voor briefschrijvers.
Lees over dit schoolproject voor begrijpelijke oudercommunicatie

Nieuwsbrief NWO-programma Begrijpelijke Taal

Brochures, offertes en voorwaarden zijn vaak nodeloos ingewikkeld. Het NWO-programma Begrijpelijke taal draait om onderzoek naar factoren die de begrijpelijkheid van taal beïnvloeden. Inmiddels zijn er 9 projecten gefinancierd, allemaal opgezet met maatschappelijke instellingen en bedrijven zodat resultaten direct toepasbaar zijn. (januari 2016; eerdere edities in 2015 en 2014)
Lees de nieuwsbrief Begrijpelijke Taal van NWO